شماتیک و مسیر قدرت گیربکس اتوماتیک دوو
این گیربکس به طور عرضی در اتومبیل قرار گرفته ،دارای سه مجموعه میباشد
که مجموعه ی سوم ان به دیفرانسیل متصل شده و کاهش دور به میزان 3:1
و همچنین افزایش گشتاور به میزان 3 برابر را انجام میدهد ولی دخالتی در
حالت دنده ها ندارد بنابراین میتوان گیربکس را با دو مجموعه اول بررسی
کرد و ما هم نسبت دوری که مجموعه های اول و دوم به وجود می اورند
را بررسی میکنیم.
S1=42 R1=70 C1=112
S2=30 R2=62 C2=92
NC2=0 ثابت
تعداد دور ورودی=1=n(R1)
=Xدور خروجی =n(R2)=n(C1)
n(s1)=n(s2)
(ZR1+ZS1)NC1=ZS1.NS1+ZR1.NR1
(112)X=42.NS1+70
(ZR2+ZS2)NC2=ZS2.NS2+ZR2.NR2
(92).0=30NS1 +62.X
نسبت 30NS1 +62.X=0
گشتاور گشتاور=2.84 نسبت دور x=0.352 n(s1)=n(s2)=-0.727
محاسبه نسبت دور در دنده دو در گیربکس دوو
X=70/112=0.625 نسبت دورX=0.625 نسبت گشتاور=1.6
محاسبه نسبت دور در دنده سه در گیربکس دوو:
نسبت دور=نسبت گشتاور =یک به یک
محاسبه نسبت دور در دنده عقب در گیربکس :
نسبت دور=3062=0.483 نسبت گشتاور=2.07
گیربکس بوررگ وارنر
شماتیک و مسیر قدرت در گیربکس بورگ وارنر
در گیربکس اتوماتیک پیکان کلاچ های زیر وجود دارد:
· کلاچ روتوری جلو و عقب
· سه عدد کلاچ ثابت کننده
· کلاچ یکطرفه که روی رینگی مجموعه سوم قرار دارد
ZS1=36 ZS2=26 ZS3=30
ZC1=96 ZC2=100 ZC3=90
ZR1=60 ZR2=74 ZR3=60
وضعیت کلاچها در دنده های مختلف
نسبت انتقال دور و نسبت انتقال گشتاور در دنده یک:
نسبت انتقال دور= 30/90=0.333 0.333:1
نسبت انتقال گشتاور =90/30=3 3:1
نسبت انتقال دور و نسبت انتقال گشتاور در دنده دو:
NC1=0 ثابت
تعداد دور ورودی=1=n(R2)
=Xدور خروجی =n(R1)=n(C2)
n(s1)=n(s2)
(ZR1+ZS1)NC1=ZS1.NS1+ZR1.NR1
36N(S1)+60X=0
(ZR2+ZS2)NC2=ZS2.NS2+ZR2.NR2
100X=26 N(S1)+74
n(s1)=n(s2)=-0.86
=X= 0.516 1:0.516 نسبت انتقال دور
نسبت انتقال گشتاور=1/0.516 1.93:1
نسبت انتقال دور و نسبت انتقال گشتاور در دنده سه:
نسبت انتقال دور=74/100 1:0.74
نسبت انتقال گشتاور =1.35:1
نسبت انتقال دور و نسبت انتقال گشتاور در دنده چهار:
=نسبت انتقال دور 1:1
نسبت انتقال گشتاور=1:1
نسبت انتقال دور و نسبت انتقال گشتاور در دنده عقب:
NS3=NR2
NC3=NC2=X =دور خروجی
NS2=1= دور ورودی
جعبه دنده ی اتوماتیک تویوتا:
تعداد دندانه ی مجموعه های خورشیدی:
محاسبه نسبت دور در دنده یک(L1,D1 ): 1:0.426
NC2=0 ثابت
تعداد دور ورودی=1=n(R1)
=Xدور خروجی =n(R2)=n(C1)
n(s1)=n(s2)
(ZR1+ZS1)NC1=ZS1.NS1+ZR1.NR1
(71+29)X=29.NS1+71
29.NS1+71-110X=0
(ZR2+ZS2)NC2=ZS2.NS2+ZR2.NR2
(62+27).0=27NS1 +62.X
27NS1 +62.X=0 x=0.426 , n(s1)=n(s2)=-0.978
در اینجا افزایش گشتاور به مقدار 2.34 و کاهش دور به مقدار x=0.426 داریم.
:چون مجموعه اول فعال است کافی است نسبت دنده محرک به متحرک را بنویسیم.
X=NR1/ZC1=0.71 1:0.71
نسبت دور در دنده سه: یک به یک است و مجموعه ها کوپلینگ کار میکنند. 1:1
نسبت دور در دنده چهار :دو مجموعه ی اول حالت کوپلینگ دارند و مجموعه ی سوم فعال است.
X=ZC3/ZR3=1.41 1:1.41
نسبت دور در دنده عقب:
در این دنده مجموعه ی دوم فعال است. خورشیدی محرک و رینگی متحرک . قفسه ثابت است.
X=27/65=0.435
S1=29 S2=27 S3=27
C1=110 C2=89 C3=92
R1=71 R2=62 R3=65
ادامه مطلب ...منت خدای را عز و جل ، که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت.
با توجه به اینکه گیربکس های اتوماتیک امروزه گسترش زیادی پیدا کرده اند و تا جایی که من اطلاع دارم ،وبلاگ و یا سایتی در این زمینه گرداوری نشده ، تصمیم گرفتم وبلاگی در این مورد بنویسم.
امید است وبلاگی که اکنون پیش روی شماست سهمی هر چند کوچک در این زمینه داشته باشد و این تلاش جهت خدمت به شما دانشجویان ، پژوهشگران و علاقمندان به این صنعت (خودروسازی) مسمر ثمر واقع شود. ان شاءالله