مکانیک خودرو

تشریح سیستم های مختلف خودرو

مکانیک خودرو

تشریح سیستم های مختلف خودرو

چرا گیربکس اتوماتیک

: چرا گیربکس اتوماتیک

از مزیت های گیربکس اتوماتیک این است که دنده ها را بطور خودکار تعویض می کند و وظایف راننده را کاهش می دهد، در نتیجه او مجبور نخواهد بود در تعویض دنده ها مهارت خاص رانندگی را داشته باشد.در این نوع  سیستم های انتقال قدرت ، متناسب با مقاومت مسیر حرکت ،که به وزن،سرعت و موقعیت خودرو بستگی دارد ، در مواقع لزوم تعویض دنده ها بطور خودکار صورت می گیرد.در جعبه دنده های معمولی سرعت بیش از حد و یا ناهماهنگی بین سرعت چرخهابه ویژه اگر راننده غیر ماهر باشد، به استهلاک سریع قطعات خواهد انجامید ، در صورتیکه در جعبه دنده های اتوماتیک راننده تنها به اهرم تغییر وضعیت دنده ها و پدال گاز برای سرعت گیری نیاز دارد. گیربکس های اتوماتیک به مجموعه ای به نام مبدل گشتاور مجهز می باشند.مجموعه نامبرده با روغن کار   می کندو دوام کافی دارد . با انتقال حرکت آرام از موتور، از وارد شدن ضربات ناگهانی به اجزای مسیر انتقال قدرت جلوگیری میکند و در نتیجه تعمیرات را کاهش میدهد.

البته اکثرا این نوع گیربکس ها را برای بزرگراهها می پسندند و برای داخل شهر سیستم دستی محبوب تر است.

 

در مورد سوال یکی از دوستان باید مطلبی را بگم و ان این هست که شتاب گیری دنده دستی به وضوح از دنده اتوماتیک بیشتره و این دلیلی هم هست که در مسابقات اتوموبیل رانی از دنده ای استفاده می کنند و این مساله در مورد ترافیک های شهری هم مطرح هست .

ولی اتوماتیک هم مزیت های خودشو داره مانند مصرف سوخت کمتر و همچنین برای افرادی که مهارت کمی در رانندگی دارند خیلی موثره .

 

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
amir 1385/09/11 ساعت 16:00

matalebe jalebi dari age tunesti ye matlab kamel darbareye gear box outomatic be mail man beferest baraye tahgige daneshgah mikham

هاشم علیجانی 1386/05/25 ساعت 22:05

آقای سید حسین حسینی از زحماتتان متشتکم مطالب خوب و مفیدی در اختیارمان گذاشتید .
آرزوی موققیت روز افزون برای خود و خانوادیتان دارم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد