مکانیک خودرو

تشریح سیستم های مختلف خودرو

مکانیک خودرو

تشریح سیستم های مختلف خودرو

سیستم هیدرولیک اتوماتیک

 

سوپاپهای هیدرولیکی(hydraulic valves) 

وظیفه ی سوپاپها در گیربکس اتوماتیک درگیر کردن و یا خلاص کردن کلاچها و باندها می باشد. سوپاپها در محفظه ای به نام جعبه ساعت قرار دارند.

سوپاپها با توجه به وظایفشان به دو دسته تقسیم میشوند.

· سوپاپهای تعیین کننده ی مسیر جریان و فشار، که خط سیر روغن را مشخص میکند. این سوپاپها یک مسیر را قطع و یا وصل میکنند . بدون اینکه فشار مدار را کم و زیاد کند این سوپاپها معمولا بنام سوپاپهای تعویض نامیده میشوند.

· سوپاپهای تنظیم کننده که جریان و فشار را کنترل میکنند.این سوپاپها فشار روغن را هنگامی که از ان عبور میکند تغییر میدهند .

 

تنگنا:(orifice)

تنگنا وسیله ای ساده برای کنترل نمودن جریان و فشار است. میتوان گفت مانعی برای جریان روغن میباشد.وقتی که جریان ارسالی پمپ به یک تنگنا میرسد ،فضای کافی برای عبور ندارد و  در نتیجه باعث عمل تاخیر فشار میشود.بنابراین اختلاف فشاری قبل و بعد از تنگنا به وجود می اید و این اختلاف فشار تا زمانی که مسیر جریان بعد از تنگنا مسدود شود(کلاچ و یا باند درگیر شود) وجود دارد.

با استفاده از تگنا درگیری کلاچ و یا باند با ملایمت و کیفیت بهتر صورت میگیرد و از درگیری خشن ان جلوگیری میکند.

سوپاپهای یکطرفه: (check valves)

این سوپاپها اجازه ی عبور جریان در یک جهت را به جریان هیدرولیک میدهد و در دو نوع ساچمه ای و صفحه ای موجود است.

 

سوپاپهای اطمینان (relief valves)

سوپاپ اطمینان یک سوپاپ یکطرفه فنردار میباشد که در برخی موارد قابل تنظیم می باشد.این سوپاپ به طور فرعی در مسیر پمپ قرار دارد و هنگامی که فشار سیستم از حد معینی بالاتر رفت مدار خروجی را به مخزن متصل میکندو باعث میشود که فشار  مدار از یک مقدار تعیین شده بالا نرود البته باید گفت که این سوپاپ برای تعدیل فشار مناسب نیست چرا که به طور لحظه ای کار میکند. 

سوپاپ اطمینان در کلاچ هیدروستاتیک(torque converter)باعث میشود که همیشه روغن تحت فشار کمی قرار گیرد و همچنین در هنگام خاموشی از تخلیه روغن جلوگیری میکند.

 

سوپاپ های ماسوره ای و یا قرقره ای : (spool valves)

وقتی که تعداد مسیرها زیاد باشد و یا اینکه به واکنش بیش از یک فشار احتیاج داشته باشیم از سوپاپ قرقره ای استفاده میشود.در انواعی که سوپاپ توسط توسط فنر و فشار روغن عمل میکند با افزایش فشار و یا چند برابر کردن سطح عکس العملی ،فشار میتواند بر نیروی فنر غلبه کند و مسیرهایی را باز کند و یا ببندد.سوپاپ همیشه در جهت نیروی بزرگتر خواهد بود.با توجه به شرایط میتوان سطح های عکس العملی مختلفی را در یک سوپاپ ماسوره ای طراحی کرد. 

سوپاپ ماسوره ای

سوپاپ تعدیل: regulator valve))

سوپاپ تعدیل برای کنترل فشار به کار رفته است و مانند یک سوپاپ اطمینان عمل میکند تفاوت انها در این است که سوپاپ اطمینان ،فشار را در یک حد معین کنترل میکند که به نیروی فنر و سطح عکس العملی ساچمه و یا صفحه بستگی دارد. در حالی که در سوپاپ تعدیل همزمان چندین کانال مانند فشار کمکی فشار تنظیم شده را کاهش و یا افزایش خواهد داد. هستند و فشار مورد نظر بنا به شرایط زیاد تر هم میشود.

یکی دیگر ازتفاوتها این است که  سوپاپ اطمینان به طور فرعی در مسیر پمپ قرار دارد در حالی که سوپاپ تعدیل  به طور اصلی در مسیر پمپ قرار دارد.

سوپاپ تعدیل نسبت به سوپاپ اطمینان ، مطمئن تر و دارای کارایی بهتری میباشد.

  فشار روغن خروجی کمتر از فشار نیروی فنر و فشارکمکی  است در نتیجه همه ی روغن به مدار ارسال می شود.

با  زیاد شدن فشار ورودی، فشار خروجی افزایش یافته و بر فشار فنر و فشار کمکی غلبه میکند و مقداری از روغن به مخزن برمیگردد تا اینکه فشار کم شده و سوپاپ به حالت اولیه خود برمیگردد. 

سوپاپ تعویض: (relay valves)

سوپاپ تعویض یک نوع دیگر کاربرد سوپاپ های ماسوره ای است که دارای دو وضعیت باز و بسته میباشد.با بازشدن و یا بسته شدن همزمان چندین مسیر از طریق شیارهای قرقره ی ماسوره ای میتوانند باز یا بسته شوند.سوپاپ کنترل دستی یک نمونه از کاربرد این سوپاپ است که با تغییر مکان ان خط فشار به مدارات مختلف ارسال میشود.

بدنه سوپاپ ها:

به طور کلی مجموعه های هیدرولیک با استفاده از پارامتر های خودرو وظیفه تعویض دنده را به عهده دارند 

تعویض دنده در گیربکس های با تکنولوژی پیشرفته: 

در این گیربکس ها سولنوئید های برقی کار سوپاپها را انجام می دهند و دستور خود را از ECU خودرو می گیرند.    

تعویض دنده خودکار با سوپاپهای سولنوئیدی

اصول اساسی طرز کار جعبه دنده های اتوماتیک یا به طور هیدرولیک و یا مکانیکی میباشد و عملکرد انها مشابه  هم هستند ،فقط دارای اختلا فاتی در ساختار و عملکرد اجزا دارند.پیش نیاز این مبحث اشنایی با هیدرولیک ،انواع سیستم ها (تعدیل ،اکومولاتور،مودولاتور،کمکی و ...) و قوانین ان می باشد.اگر مطالبی در این زمینه خوانده باشید با مطالعه روی این تصاویر میتوانید خود را محک بزنید. امیدوارم بتونم مطالب بهتر و ساده تری در این زمینه در اختیار شما قرار بدم.

 این یک نقشه از سیستم هیدرولیک یک جعبه دنده سه دنده می باشد امیدوارم مفید باشه  اجزا خوب مشخص شده اند فکر میکنید گیربکس این جعبه دنده ساده است یا مرکب؟؟؟

روی لینک زیر کلیک کنید تا تصویر بزرگتر ی ببینید

دیدن عکس در اندازه اصلی 





نظرات 5 + ارسال نظر

سلام .. این طرح جامع با توضیحات شما کاملتر و با بهره تر می شه .. از اعلام همکاریتون متشکرم..می تونید از آخرین خبر گروه مطلع شوید .. موفق باشید..!!

farhang 1385/06/11 ساعت 19:14 http://outojet.blogfa.com

سلام مرسی از این که به من سر زدی وب خوبی داری این عکس که گزاشتی با یه کم توضیح اسه اماتورا کامل تر میشه راستی منو لینک کن تامنم لینکت کنم عادلانست نه لینک بده لینک بگیر

نینا 1385/11/27 ساعت 13:05

salam
من می خوام خواهش کنم سایت یا وبلاگی رو معرفی کنید به من که بتونم نقشه های کامل جعبه دنده اتوماتیک رو داشته باشم.من رشتم نقشه کشی صنعتی هستش.ممنون منتظر maliهستمbye

جواد 1386/09/17 ساعت 11:22

لطفا نمای شماتیک مدار را نیز در سایت قرار دهید

مهدی 1387/03/07 ساعت 18:33

سلام
من خواستم توی پست اولی نظر بدم که هر کار کردم نشد
من حاضر به همکاری با شما هستم و من میخواستم بیشتر با شما آشنا بشم
با من تماس بگیرید
اینم بگم که رشته من کاردانی خودرو تو دانشگاه منتظری مشهد هستش و می تونم کمکتون کنم
اگه میشه لطفا" عکسهای وبلاگ رو پیگیری کنید تا لود بشن
مرسی بای

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد