مکانیک خودرو

تشریح سیستم های مختلف خودرو

مکانیک خودرو

تشریح سیستم های مختلف خودرو

شناسایی سوپاپها

شناسایی سوپاپها:

قبل از خواندن این پست بهتره پست قبلی من را که در مورد طرز کار سوپاپ ها بود را بخوانید(اینجا کلیک کنید) در یک گیربکس اتوماتیک که که تعویض دنده ها به طریق هیدرولیکی عمل می کند تعداد زیادی سوپاپ های تفاضلی و قرقره ای موجود است، که در یک صفحه ساعت نصب شده اند. این صفحه در بعضی گیربکس ها زیر مجموعه ها ی خورشیدی به صورت خوابیده و در بعضی ها قبل از مجموعه ها خورشیدی قرار دارد. این قطعه ی خیلی مهمی است که تعویض دنده را به عهده دارد.

در یک گیربکس اتوماتیک سوپاپ های زیادی وجود دارد که ما در اینجا فقط به مهمترین انها می پردازیم.ضمنا طراحی های مختلفی وجود دارد ولی اصول کارکرد یکسانی دارند بنابراین به دنبال یک طرح قالب نباشید.

سوپاپ دستی: این سوپاپ حرکت مکانیکی دارد و توسط اهرم انتخاب وضعیت دنده کنترل می شود(N,D,R,1.2)

سوپاپ گاز: این سوپاپ میتواند سیمی یا خلائی باشد. سیم پدال گاز یا خلا مانیفولد هوا عامل کنترل کننده ان هستند. این سوپاپ وظیفه  هماهنگ سازی دور موتور با فشار روغن است، طوری که اگر دور موتور بالا رود فشار روغن حاصل از این سوپاپ نیز بالا می رود.

سوپاپ گاورنر: این سوپاپ  حرکت گریز از مرگز دارد و در خروجی گیربکس نصب می شود. فشار روغن خروجی این سوپاپ با سرعت خودرو نسبت مستقیم دارد.

سوپاپ تعدیل(رگلاتور) :این سوپاپ وظیفه تعدیل فشار روغن خروجی پمپ به سوپاپهای دیگر را دارد.فشار خط را تعیین می کند در برخی موارد کاربردهای دیگری هم دارد مثلا می تواند فشار روغن در دنده عقب را برای درگیری بهتر کلاچ ها ،زیاد می کند.حرکت این سوپاپ هیدرولیکی است.

سوپاپ تعویض:تعداد این سوپاپها بستگی به تعداد دنده ها یک گیربکس دارد.تعداد ان برابر است با تعداد دنده ها منهای یک. مثلا اگر سه دنده است دو تا سوپاپ دارد.حرکت این سوپاپ هیدرولیکی است.

سوپاپ اکومولاتور: یک مخزن که فنری دارد و روغن در ان تحت فشار ذخیره می شوند. وظایف مختلفی دارد مثلا برای اینکه تعویض دنده با کاهش فشار روبرو نشویم این مخزن فشار مورد نیاز را جبران می کند.

سوپاپ تایمینگ: این سوپاپ کمک به خلاص شدن سوپاپ تعویض دنده قبلی و درگیری دنده جدید است.

در خودروهای جدید شاید خیلی از این سوپاپ ها را نبینید. مثلا 206 از شیرهای برقی به جای سوپاپ استفاده می کند که عملیات تعویض را انجام می دهد. داده هایی مثل سرعت خودرو و دور موتور می توانند از طریق الکتریکی عمل کنند و یک شیر برقی با ایجاد فشار متناسب با جریان ان می تواند به سوپاپ ها ی تعویض دستور دهد.

و اما فشارهای هیدرولیک در یک مجموعه:

فشار خط: فشار خروجی سوپاپ رگلاتور

فشار خروجی سوپاپ گاورنر

فشار خروجی سوپاپ گاز یا مدولاتور

برای فهم این مطالب فکر می کنم لازم هست یک گیربکس دو دنده یا سه دنده را به صورت ابتدایی طراحی کنیم تا مکانیزم انها را بهتر بفهمیم.

نظرات 8 + ارسال نظر
محمد 1386/12/15 ساعت 06:48 http://delle.blogsky.com

سلام
وبلاگ جالب دارین مطالب وبلاگ شما هم دوست داشتنیه البته من که همشو نتونستم بخونم دوباره میاه و می خونم ولی یه خبر دست اول دارم که می دونم ازش استقبال می کنین شما می تونین با اومدن به وبلاگ من و دانلود کرن قالب نظرات وبلاگ من از لینک مربوطه قابلیت ازسال شکلک برای نظرات خوتون رو فعال کنین مثل وبلاگ خود من که این کار رو انجام دادمه
پس بدون درنگ بیا و از این امکان لذت ببر به امید دیدار

نیما 1386/12/16 ساعت 13:02

کجایی تو هستی ما نیستیم ما هستیم تو نیستی در هر حال و وضعیت ما(من)مخلص شما هم هستیم دوست فراموش نشدنی

[ بدون نام ] 1386/12/21 ساعت 12:23

سلام لطف دارید
لطف می کنید دعوتنامه بدید
قربونت
ایشولا قبولید

سلام دوست گرامی مدت هاست که لینک شما در وبلاگ اینجانب وجود دارد درصورتی که قابل می دونید شما هم لینک کنید . شما را به دیدن وبلاگ مکانیک خودرو دعوت می کنم . اکثر مطالب وبلاگ توسط خودم نگارش شده اند . منتظر حضورتون هستم .

سلام شما لطف دارید ولی وبلاگتون فیلتر شده؟؟؟؟

داوود 1387/01/19 ساعت 20:31

http://www.parsikhodro.com/khabar/autotech.htm

Dimevision 1387/01/25 ساعت 21:47

اگر از تصاویر و نقشه های گیربکس ها (در هر جا که لازم است) چیزی قرار دهید خیلی بهتر میشود. وبلاگ خیلی خوبی دارید. سپاسگزارم.

سلام ؛
دوستان اگه یک فرهنگ لغت اصطلاحات تخصصی خودرو و مکانیک الکترونیکی معرفی کنند ممنون می شم.
شاد باشید !

محمد رضا 1387/01/31 ساعت 14:53 http://mechanicsblog

سلام آقای حسینی شما هرگونه مطلب که خواستید میتونید کپی کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد