مکانیک خودرو

تشریح سیستم های مختلف خودرو

مکانیک خودرو

تشریح سیستم های مختلف خودرو

سیستم چهار چرخ رانش بخش3

دیفرانسیل مرکزی/واحد کوپلینگ هیدرولیکی(ترجمه از سید حسین حسینی)

اجزا:

مجموعه ی واحد کوپلینگ هیدرولیکی و دیفرانسیل مرکزی ( CD/VCU  ) قلب سیستم یکپارچه محرک هست. پیشروی اوراق کردن مجموعه تا جایی ممکن است که در شکل های زیر نشان داده شده ، اینها قطعاتی هستند که براحتی جدا میشوند. مجموع وزن قطعات حدود 25 پوند است.(حدود 11.5 کیلوگرم)

پوسته یک چرخ دنده ی محرک حلزونی(44 دندانه)  دارد که روی سطح خارجی ان، در یک انتها با پوسته یکی شده و یک دنده رینگی (60 دندانه) دارد که روی سطح داخلی در انتهای دیگر است.گشتاور از میل وسط جعبه دنده (یک دنده حلزونی 32 دندانه برای مدل  W5MG1 ، 36 دندانه برای مدل W6MG1) به واسطه ی دنده های محرک و دندانه ها ی رینگی در پوسته به مجموعه ی دنده خورشیدی انتقال داده میشود.

دنده های هرزگرد سیاره ای به شافت داخلی  ) VCU که در گردش به شافت خروجی جلو کوپل شده است) وصل شده است.شافت خارجی VCU   و پوسته مستقیما به حامل سیاره ای ( که به شافت خروجی مرکزی یکی شده است) متصل شده است.

شافت خروجی جلو گشتاور را مستقیما به جعبه دنده کمک و از انجا هم به دیفرانسیل عقب  انتقال میدهد.

درون VCU صفحه ها به طور متناوب به شافتهای داخلی و  خارجی متصل شده اند و در یک مایع سیلیکونی می چرخند. هنگامی که یک اختلاف سرعت چرخشی بین دو شافت وجود دارد ، صفحه ها سعی دارند روغن را برش دهند ، باعث میشود که سیال گرم شود و منبسط شود و  صفحه ها به هم قفل شوند. این باعث میشود که گشتاور از چرخهایی که می لغزند ( متصل شده به شافت و صفحه های  با سرعت بیشتر) به انهایی که اهسته تر می چرخند (همراه کشش بیشتر ) منتقل شود.  

    

  دیفرانسیل مرکزی واقع در گیربکس

 

 

 

گشتاور انتقالی در دیفرانسیل

1.        رینگی پوسته به دنده های هرزگرد قفسه

2.       هرزگرد خارجی به هرز گرد داخلی (قفسه دو هرزگرد دارد )

3.      هرزگرد داخلی و خارجی به قفسه

4.       هرزگرد داخلی به دنده خورشیدی( شافت داخلی کوپلینگ)

5.      شافت داخلی کوپلینگ به شافت خروجی جلو

6.       شافت خروجی کوپلینگ به مجوعه قفسه

7.      قفسه به شافت خروچی مرکزی

 

  

  

 

 

1.        پوسته (ورودی گشتاور به وسیله دنده های روی پوسته)

2.       شافت خروجی جلو ( قدرت را به دیفرانسیل جلو انتقال می دهد)

3.      واحد کوپلینگ روغنی

4.       دنده های سیاره ای

5.      شافت خروجی مرکزی (قدرت را به محفظه ی انتقال برده و از انجا به دیفرانسیل عقب)

6.       سوراخ های مربوط به به کوپل قفسه و خورشیدی

 

 

صفحه های داخلی دیفرانسیل با سیال سیلیکونی  

 

 

 

 

 

 

 

 

در این نوع دیفرانسیل سیال سیلیکونی با بالا رفتن حرارت منبسط شده و کلاچ و صفحه ها را به هم قفل می کنند و از لغزش چرخ جلوگیری می کنند.  

 

 

 

مجموعه سیاره ای با دو هرزگرد 

  

 

 

 

 

  

 

 

 

  

 

  

 

نسبت های گشتاور در حالت های مختلف قفل شدن رینگی ، خورشیدی و قفسه 

 

 

بخش اول :سپاسگذاری ، مقدمه

بخش دوم: مونتاژ گیربکس و دیفرانسیل

بخش سوم: دیفرانسیل مرکزی و واحد کوپلینگ روغنی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد