مکانیک خودرو

تشریح سیستم های مختلف خودرو

مکانیک خودرو

تشریح سیستم های مختلف خودرو

سیستم EBD

سیستم ایمنی EBD
نحوه عملکرد سیستم ایمنی ترمز خودرو – قسمت دوم : سیستم ایمنی EBD
در قسمت اول این مقاله به بررسی پایه ترین سیستم ایمنی خودرو ABS پرداختیم . در این مقاله به بررسی چگونگی عملکرد سیستم EBD یا Electronic Brake force Distribution خواهیم پرداخت. نکته قابل ذکر این است که سیستم EBD به عنوان مکمل سیستم ABS فعالیت می کند و خودرویی در جهان پیدا نمی شود که تنها دارای این سیستم باشد ، حال سوال این است که چرا سیستم EBD مکمل ABS است یا به عبارت دیگر چه عملکردی را به سیستم ترمز و ایمنی خودرو اضافه می کند که نیاز به ABS دارد؟
با رجوع به نام سیستم EBD می توان به عمکرد این سیستم تا حدودی پی برد که کار این سیستم تقسیم نیروی ترمز بین چرخ های ماشین است . سوالاتی درزمینه های شرایط عملکرد سیستم EBD و چگونگی پیاده سازی آن به صورت سخت افزاری به ذهن می رسد که در ادامه به این سوالات پاسخ داده می شود.

ایده
سیستم های ترمز در ابتدا به صورت کاملا مکانیکی طراحی و تولید می شدند که در آن ها نیروی ترمز وارده از طرف راننده به صورت مساوی بین چرخ های خودرو تقسیم می شد. شرایطی در هنگام حرکت خودرو موجود است که باعث پدید آمدن ایده تقسیم نیروی ترمز بیت چرخ های اتومبیل است که این شرایط به صورت زیر است:
1) هر چرخ در خودرومیزانی از وزن خودرو را متحمل می شود که با توجه به چگونگی طراحی خودرو و شرایط حرکتی خودرو متفاوت است برای نمونه اگر تقسیم وزن خودرو ٦٠/٤٠ باشد ٦٠ درصد وزن خودرو در حالی که خودرو ثابت است یا حرکت با سرعت ثابت دارد بر روی چرخ های جلو خواهد بود و ما بقی آن بر روی چرخ های عقب. حال تصور نمایید که این خودرو در حال حرکت در مسیری مستقیم و شرایط جاده ای خشک و مناسب است و خودرو باری را نیز حمل نمی کند. راننده خودرو اقدام به ترمزگیری نماید، در این شرایط به علت سرعت اولیه خودرو قبل از ترمزگیری ، مقداری از وزن خودرو به جلو منتقل می شود(به یاد داشته باشید مفهوم وزن با جرم متفاوت است). پس چرخ های جاوی خودرو که وزن بیشتری را در شرایط معمول حمل می کردند مقداری وزن اضافه را نیز باید حمل کنند. با در نظر گرفتن مثال بالا لین فکر به ذهن می رسد که در شرایط توصیف شده باید نیروی ترمز اعمالی به چرخ های جلو بیشتر از چرخ های عقب باشد و یکی از کارهای سیستم EBD همین است که در ترمز گیری مستقیم الخط به صورت تقریبی نیروی ترمز لازم هر چرخ را محاسبه می کند و آن را به هر چرخ اعمال می کند.
2) شرایط بعدی حالتی است که خودرو باری را حمل کند و در شرایط توصیفی قبلی ترمز کند، در این شرایط به علت وجود وزن بیشتر در قسنت عقب خودرو در هنگام ترمز گیری وزنی به قسمت جلو اضافه نمی شود و این وزن بر روی چرخ های عقب اعمال نخواهد شد پس چرخ های عقب در این حالت به نیروی ترمز بیشتری نسبت به حالت قبل نیاز خواهند داشت.
3) شرایط حرکتی بعدی که تقسیم نیروی ترمز بین چرخ ها بکار می آید در هنگام حرکت در پیچ است که در این شرایط چرخ های بیرون از پیچ دارای حرکت دورانی بیشتری نسبت به رخ های داخل پبچ است در این حالت اگر راننده اقدام به ترمز گیری نماید تا سرعت خودرو را کم کند چرخ های داخل پیچ قفل می کنند که باعث از دست رفتن کنترل خودرو می شود پس در این حالت نیروی ترمز کمتری باید به چرخ های داخل پیچ اعمال شود.
پیاده سازی سخت افراری
با توجه به توضیحاتی که در مورد سیستم ایمنی EBD داده شد برای پاده سازی این سیستم همان امکانات و تجهیرات سخت افزاری نیاز است که برای ABS استفاده می شود و به همین دلیل است EBD به عنوان مکمل سیستمABS مطرح می شود. برای مطالعه دقیق تر سخت افزارهای مورد نیاز به قسمت اول مقاله مراجعه کنید.
نویسنده : عبدالله عبادی
منبع:http://khodrobank.ir
نظرات 12 + ارسال نظر

سلام

وبلاگ بسیار خوبی دارید ، خوشحال میشم با هم تبادل لینک کنیم

منتظر حضور گرمتان هستم[گل]

مهدی 1390/10/17 ساعت 18:23

مرسی . واقعا استفاده کردم ...
یادم رفت سلام کنم .
سلام...
من دانشجوی ترم آخر مکانیکم موضوع پروژه ام (پایان نامه) هم طراحی و تحلیل گریبکس اتوماتیک پژو ۲۰۶
میتونید لطف کنید و درمورد معادلات حاکم در تبدیل دور در گریبکس ها و انواع ان و همچنین تبدیل دور ورودی و خروجی مطالبی رو ارائه بدید .
با کمال تشکر

امیر حسین 1390/11/05 ساعت 20:23

سلام
ضمن تشکر از وبلاگ قشنگتون خواهشمندم اگه ممکنه در باره ی خود روی پراید هم مطلب بگذارید

با تشکر

شاد و سر بلند باشید

حمید 1390/11/19 ساعت 16:13

کارت عالی
لطفا ادامه بده

قدرت ا.. اسدی 1391/01/08 ساعت 22:50

خسته نباشید تشکر از مقاله جالبتان

سلام
ممکنه درباره مه شکن خودرو مطلب بذارین؟؟!!
ممنون

وبلاگت فوق الاده هست .ممنونم.
به mechanician.glxblog.com هم یه سر بزن خوشحال می شم.

محمد علی توفیقی 1391/05/15 ساعت 00:51

بد نبود ولی برای مبتدی ها.(((((((براذر توکه فقط سوال ها رو نوشتی.))))))

سلام دوست عزیز مطالب خیلی خوب و مفیدی در زمینه مکانیک دارید . خدا قوت . من هم کارشناسی ساخت و تولید دارم و وبلاگی دارم که در زمینه مکانیک و کمی ماورا کار می کند . به ما هم سری بزن . خوشحال می شوم . تبادل لینک هم خواستی در خدمتم .
منتظر شما هستم


معرفی انجمن مکانیکی ها
http://smeiran.ir/forum.php

با سلام خدمت شما دوست و متخصص عزیز
انجمن گفتگوی تخصصی مکانیکی ها از اول شهریور ماه فعالیت رسمی خودش رو آغاز کرده است.
با عضویت خود در انجمن هم سوالات خود را مطرح کنید و هم به سوالات تخصصی دیگران پاسخ دهید.
دوستانی که مایل به همکاری در تالارهای انجمن باشند اطلاع دهند تا مدیریت آن بخش از تالار به وی واگذار شود.
منتظر حضور گرم شما متخصین عزیز هستیم.

انجمن مکانیکی ها
http://smeiran.ir/forum.php


حامد 1391/07/15 ساعت 16:22 http://darskade.vcp.ir

به نام خدا - سلام .

دوست عزیز تیم مدیریتی درسکده در حال جمع آوری لیست کل سایت/وبلاگ های درسی نوشته شده توط اساتید ، دانشجویان و دانش آموزان می باشد .
این سایت برای حمایت سایت / وبلاگ نویسان مطالب علمی و درسی و برای ایجاد یک منبع برای جست و جو گران مطالب درس و علمی ایجاد گردیده است.
لطفا با ثبت سایت/وبلاگ خود در سایت ما ، ما را در تحقق اهداف یاری دهید .
در ضمن تالار سایت هم محلی است برای اینکه مطالب سایت/وبلاگ خود را برای عموم به نمایش بگذارید.
منتظر شما هستیم. حضور شما مایه ی افتخار ما می باشد
http://darskade.vcp.ir

hadi 1392/01/22 ساعت 13:00 http://www.carmechanic.ir

دوست عزیز سلام امیدوارم همیشه موفق باشید وبلاگ پر محتوای دارید وقت کردید به وبلاگ فقیرانه ماهم سر بزنید در ضمن با تبادل لینک موافقید؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد