مکانیک خودرو

تشریح سیستم های مختلف خودرو

مکانیک خودرو

تشریح سیستم های مختلف خودرو

سوپاپ کنترل تهویه کارتر


سوپاپ   pcv  معمولا از یک پلانجر و یک فنر تشکیل شده که با خلا مانیفولد و فشار فنر ، جریان را کنترل می کند .سوپاپ pcv  در شکل نشان داده شده مربوط به موتور دیزل توربوشارژ میتسوبیشی  می باشد  و شامل دو فنر و یک پلانجر می باشد.



 

در حالت درجا و کاهش شتاب گازهای نشتی از رینگهای پیستون کم هستند و خلا زیاد مانیفولد پلانجر را به سمت فنرمی کشد و جریان هوا از سوپاپ را کاهش می دهد. در حالت نیمه بار گازهای نشتی در محفظه لنگ کمی بیشتر می شود و خلا متوسط منیفولد تنها قسمتی از پلانجر را به سمت خود میکشد و مقدار بیشتری گاز از سوپاپ جریان یابد.. در شتاب گیری و حالت تمام بار ، گازهای نشتی به میزان بیشینه خود می رسد ، خلا کم مانیفولد باعث می شود که فنر ، پلانجر را به سمت عقب تر ببرد و بیشترین جریان از سوپاپ عبور کند. هنگامی استفاده از توربوشارژ و هنگام برگشت شعله که فشار منیفولد از فشار محفظه لنگ بیشتر می شود سوپاپ به طور کامل بسته می شود. در این حالت گازهای داخل محفظه ی لنگ نمی توانند محفظه را ترک کنند و با زیاد شدن فشار از طریق لوله وردی که بعد از مانیفولد قرار دارد ، گازها خارج می شوند. 

لوله سبز رنگ ، لوله ورود هوای تازه به محفظه ی کارتر(و هنگام بسته بودن سوپاپ و برگشت شعله ، گازها از این لوله خارج می شوند) ، در هنگام باز بودن سوپاپ ، گازهای نسوخته کارتر از لوله سبز رنگ به داخل سیلندر هدایت می شوند. 

شکل زیر سیستم دیگری را در یک موتور توربو دیزل نشان می دهد که در ان ، خروجی pcv قبل از توربو شارژ قرار می گیرد و اختلاف فشار باعث میشود که بخارات و گازهای نسوخته به سمت منیفولد ورودی مکیده شود.


منبع: تویوتا تکنیک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد