مکانیک خودرو

تشریح سیستم های مختلف خودرو

مکانیک خودرو

تشریح سیستم های مختلف خودرو

گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند؟(بخش اول)

گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند؟(ترجمه از شهروز ستاری و احمد همتی) 

اگر یک ماشین با گیربکس اتوماتیک رانده باشید ، دو تفاوت بزرگ بین گیربکس های اتوماتیک و گیربکس های دستی را می شناسید :

  • خودرو های دارای گیربکس اتوماتیک پدال کلاچ ندارند .
  • خودرو های دارای گیربکس اتوماتیک نیازبه تعویض دنده دستی ندارند . یک بار شما دنده را در حالت drive قرار می دهید ، همه چیز ها دیگر خودکار عمل می کند .

گیربکس اتوماتیک ( بعلاوه مبدل گشتاور ) و گیربکس دستی ( با کلاچ ) دقیقاً مانند هم عمل می کنند ، اما از راه های کاملاً متفاوت. روش گیربکس اتوماتیک برای تعویض دنده کاملاً شگفت انگیز است .  

 

  

 

 

سپس چگونگی درگیر کردن  دنده ها را خواهیم دید ، و چگونگی کنترل کار آنرا خواهیم آموخت و در مورد ریزه کاریهای پیچده مربوط به کنترل گیربکس بحث خواهیم کرد .

ادامه مطلب ...

شماتیک دو خودرو چهار چرخ رانش با گیربکس اتومات و دستی

 

  

 

  شماتیک خودرو چهار چرخ رانش با گیربکس اتوماتیک 

 

 

ادامه مطلب ...

سیستم چهار چرخ رانش

 

در مقاله pdf معرفی شده می توانید شکل های شماتیک و تشریح اجزای یک سیستم چهار چرخ رانش (میتسوبیشی و دوج) را مشاهده کنید.   

در سیستم توضیح داده شده سه دیفرانسیل مجزا وجود دارند که دیفرانسیل مرکزی با جعبه دنده و گیربکس یکی شده است و گشتاور خروجی گیربکس را به دو دیفرانسیل جلو و عقب منتقل می کند و دو دیفرانسیل دیگر قدرت را به چرخ های جلو و عقب منتقل می کنند.

 

 برای دانلود روی عکس کلیک کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها: دیفرانسیل ضد لغزش ، دیفرانسیل با مجموعه ی خورشیدی ، دیفرانسیل های چهار چرخ محرک

سیستم چهار چرخ رانش بخش3

دیفرانسیل مرکزی/واحد کوپلینگ هیدرولیکی(ترجمه از سید حسین حسینی)

اجزا:

مجموعه ی واحد کوپلینگ هیدرولیکی و دیفرانسیل مرکزی ( CD/VCU  ) قلب سیستم یکپارچه محرک هست. پیشروی اوراق کردن مجموعه تا جایی ممکن است که در شکل های زیر نشان داده شده ، اینها قطعاتی هستند که براحتی جدا میشوند. مجموع وزن قطعات حدود 25 پوند است.(حدود 11.5 کیلوگرم)

پوسته یک چرخ دنده ی محرک حلزونی(44 دندانه)  دارد که روی سطح خارجی ان، در یک انتها با پوسته یکی شده و یک دنده رینگی (60 دندانه) دارد که روی سطح داخلی در انتهای دیگر است.گشتاور از میل وسط جعبه دنده (یک دنده حلزونی 32 دندانه برای مدل  W5MG1 ، 36 دندانه برای مدل W6MG1) به واسطه ی دنده های محرک و دندانه ها ی رینگی در پوسته به مجموعه ی دنده خورشیدی انتقال داده میشود.

دنده های هرزگرد سیاره ای به شافت داخلی  ) VCU که در گردش به شافت خروجی جلو کوپل شده است) وصل شده است.شافت خارجی VCU   و پوسته مستقیما به حامل سیاره ای ( که به شافت خروجی مرکزی یکی شده است) متصل شده است.

شافت خروجی جلو گشتاور را مستقیما به جعبه دنده کمک و از انجا هم به دیفرانسیل عقب  انتقال میدهد.

درون VCU صفحه ها به طور متناوب به شافتهای داخلی و  خارجی متصل شده اند و در یک مایع سیلیکونی می چرخند. هنگامی که یک اختلاف سرعت چرخشی بین دو شافت وجود دارد ، صفحه ها سعی دارند روغن را برش دهند ، باعث میشود که سیال گرم شود و منبسط شود و  صفحه ها به هم قفل شوند. این باعث میشود که گشتاور از چرخهایی که می لغزند ( متصل شده به شافت و صفحه های  با سرعت بیشتر) به انهایی که اهسته تر می چرخند (همراه کشش بیشتر ) منتقل شود.  

    

  دیفرانسیل مرکزی واقع در گیربکس

ادامه مطلب ...